نگاه روشن (1)

تهیه کننده : سید امیرحسین کامرانی راد
منبع : راسخون



بانکداري اسلامي، بزرگترين سنگر اقتصادي امروز دنيا

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
بانکداري اسلامي- پول را در جامعه به شکل اسلامي مطرح کردن و داد و ستد کردن- مسأله ي بسيار مهمي است. اگر بتوانيم اين حقيقت را به معناي جامع کلمه در جامعه به وجود بياوريم، فتح عظيمي در دنيا خواهد بود. فتح، فقط فتح قلعه ها و سنگرها نيست. اگر کارگزاران دستگاه بانکي بتوانند اين را به معناي جامع و کامل مسأله اجرا و پياده کنند، بزرگترين سنگر اقتصادي امروز دنياست. خصوصيت بانکداري اسلامي و از لوازم آن، داد و ستد پول بر اساس غير ربا، تنظيم مبادلات پولي براساس قوانين اسلامي و معاملات اسلامي صحيح است، که در آنها ظلم و استثمار و کنز و تبعيض و اختلاف طبقاتي و امثال اينها به وجود نمي آيد.
*******

توصيه ي مستمر و مؤکد به ارتش و سپاه

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
من به شما برادران ارتش و سپاه، يک توصيه به صورت مستمر و مؤکد دارم و آن، اين است که سعي کنيد سهم نيروهاي مسلح را در اين مجموعه ي عظيم ملت ايران، به بهترين وجهي ايفا کنيد. ملت ما، ملت شجاعي است؛ نيروهاي مسلح ما به شجاعت اولي هستند. ملت ما، ملت بااستقامتي است؛ نيروهاي مسلح ما به استقامت اولي هستند. نيروهاي مسلح بايد کيفيت، استواري، سازماندهي مستحکم، آموزش در حد اعلي و آمادگي روزافزون داشته باشند.
در مورد سلاح و تجهيزات هم، هر چه که امکانات کشور ايجاب بکند و اجازه بدهد، اقدام خواهد شد. آن چيزي که شما مي توانيد منتظر هيچ عامل ديگري در آن نمانيد، استحکام سازماندهي، آمادگي رزمي دايمي، آموزش کامل، حفظ حدود و ضوابط و انضباط کامل نظامي است. اينها چيزهايي نيست که براي ما بخواهند توليد کنند، يا بخواهند از خارج بياورند، يا محتاج به سرمايه گذاري مادي فوق العاده يي باشد. اين، مربوط به قوت و اراده ي فرماندهي و تلاش پيگير و کار مخلصانه و دلسوزانه مسؤولان است. اين را بايد تأمين کنيد.
*******

شرط موفقيت و عدم موفقيت حرکت وحدت اسلامي

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
اگر در جوامع و کشورهاي اسلامي، علما و روشنفکران و متفکران و بزرگان و پيشگامان وحدت، جهت حرکتشان به سمت حاکميت اسلام باشد، اين حرکت، حرکت موفقي است؛ والا اگر اين طور نباشد و در مقابل حاکميت طواغيت و کفار و حکومت هاي سر سپرده و بي عرضه، تابع و تسليم باشند، معلوم است که وحدت تضميني نخواهد داشت. شما از اين طرف، شعار وحدت بدهيد، جوش بزنيد، غصه بخوريد؛ از آن طرف، پول هاي به نا حق بذل و خرج شده و يک عده آدم سست عنصر قلم به مزد نوکر صفت هن پيدا مي شوند و اندوخته هاي شما را به باد خواهند داد و رشته ها را پنبه خواهند کرد. اين «مجمع التقريب بين المذاهب الاسلاميه» که ما اين جا در صدد هستيم و برادران ما همت کردند- و من از کساني که همکاري کردند و خواهند کرد، صميمانه متشکرم- بايد زمينه هاي تقريب را در جنبه هاي اعتقادي، کلامي، فکري، فقهي، اصولي و علمي فراهم بگند؛ ليکن آن هدف اساسي بايد به ياد متفکران اسلام باشد. دشمنان اسلام، اين را نمي خواهند؛ اما آن چه که خدا مي خواهد، آن خواهد شد. «والله غالبعلي امره». (1)
*******

علت اهميت عيد غدير

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
علت اهميت عيد غدير، مسأله ي ولايت است. در اين ماه- ذي حجه الحرام- هم عيد غدير را داريم و هم روز مباهله را که آن هم اشاره ي روشني به مسأله ي ولايت است. به خاطر اين دو خاطره- که هر دو مربوط به ولايت است- بعضي از بزرگان، اين ماه را « شهر الولايه» و افضل ماهها دانسته اند.
وقتي براي يک ملت، قضيه ي ولايت و حکومت حل شود، آن هم به شکلي که در غدير خم حل شد، حقيقتاً آن روز براي آن ملت، عيد است. چون اگر ما بگوييم که مهمترين و حساسترين مسأله ي هر ملتي، همين مسأله ي حکومت و ولايت و مديريت و حاکميت والاي بر آن جامعه است، اين تعيين کننده ترين مسأله براي آن ملت است. ملتها هر کدام به نحوي، اين قضيه را حل کرده اند؛ ولي غالباً نارسا و ناتمام و حتي زيانبخش.
پس، اگر ملتي توانسته باشد اين مسأله ي اساسي را به نحوي حل کند که در آن، همه چيز آن ملت- کرامت او، معنويت او، اوجه او به خدا، حفظ سعادت دنيايي او و بقيه ي چيزهايي که براي يک ملت مهم است- رعايت شده باشد، واقعاً آن رو و آن لحظه، براي آن ملت عيد است. در اسلام، اين قضيه اتفاق افتاد. روز عيد غدير، ولايت اسلامي- يعني رشحه و پرتوي از ولايت خدا در ميان مردم- تجسم پيدا کرد و اين چنين بود که دين کامل شد. بدون تعيين و تبيين اين مسأله، دين واقعاً ناقص مي ماند و به همين خاطر بود که نعمت اسلام بر مردم تمام شد. مسأله ي ولايت در اسلام، اين طور مسأله يي است.
*******

فوري ترين هدف دشمنان جمهوري اسلامي

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
امروز، هيچ کس نمي تواند انکار کند که فوري ترين هدف دشمنان جمهوري اسلامي، تسخير پايگاه هاي فرهنگي کشور است، آنان درصددند بدين وسيله، باورهاي اسلامي و انقلابي را که اصلي ترين عامل ايستادگي ملت ايران در برابر نظام سلطه استکباري است، از ذهن ها و دل ها بزدايند و باورهاي سلطه پذيري و فرودستي در برابر غرب را به جاي آن بنشانند، تلاش آشکار از سوي واسطه ها و دست نشاندگان امپراتوري هاي زر و زور، در بسياري از عرصه هاي فرهنگي براي ترديد افکني در مباني اسلام و انقلاب، امروز افراد دير باور را نيز به دغدغه افکنده است، و کساني که ديروز هشدار در برابر شبيخون فرهنگي را جدي نمي گرفتند، امروز آن را به چشم خود مي بينند. بي شک نخستين آماج اين شبيخون، جوانان اند، بويژه آنانکه در جاده دانش و فرزانگي قدم بر مي دارند و آينده فرهنگي و سياسي کشور در دست آن ها است.
درست است که دشمن به رغم تلاش و هزينه فراوان، نتوانسته است به محصول مورد نظر خود دست يابد، ولي به روشني مي دانيم که مهم ترين پاسخ کوبنده بدخواهان، معرفت و ايمان روشن بينانه و قدرت تحليل سياسي است، و اين ها همان است که تشکل هاي دانشجويي شايسته همت گماشتن و پرداختن به آن مي باشند.(2)

قدرداني از شهيدان و جانبازان و پاسداران از نتايج مجاهدتشان

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
سلام بر ارواح طيبه ي شهيدان به خون خفته ي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و سلام بر پيکر به خاک افتاده ي شهيدان مفقود الجسد و سلام و رحمت خدا بر دلهاي منتظر مادران و پدران و همسران و فرزنداني که سال ها چشم انتظار عزيزان مفقودالاثر خود ماندند و از آنان خبر و نشان نيافتند.
اين شهيدان با ايثار خود، پرچم اسلام را که دست تواناي رهبر عظيم الشأن ما، حضرت امام خميني (ره) در اين سرزمين برافراشته بود، سربلند نگهداشتند و اسلام و معنويت را در همه ي اقطار عالم عزيز کردند. اگر امروز بانگ مسلماني از چهار گوشه ي عالم به گوش مي رسد، و اگر ملت هاي مسلمان به هويت اسلامي خود بازگشته و سنگيني بار سلطه ي مستکبران را احساس مي کنند، و اگر جهاد اسلامي پس از سال هاي فراموشي، دوباره به جايگاه ارزشي رفيع خود بازگشته، همه و همه به برکت استقرار جمهوري اسلامي و استمرار انقلاب اسلامي است که خود، مرهون شهادت و گذشت اين عزيزان و خانواده هايشان و نيز جانبازان عزيز و ارجمند است. ملت ما بايد قدر اين عزيزان را بداند و نتايج مجاهدات آنان را پاسداري کند و همه ي موفقيت ها و پيروزي ها را با ارزش جان گرانبها و صبر بزرگ آنان محاسبه کند و قدر آن را بشناسد.
*******

قوام سپاه، به روحيه ي انقلابي و ايمان جوانان آن است

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
يک جمله ي کوتاه هم راجع به برادران عقيدتي، سياسي عرض کنم. آن جمله، اين است که برادران عقيدتي، سياسي که در سپاه پاسداران مشغول خدمت هستند، اين کار را بايستي خيلي مهم بشمارند؛ زيرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، رکن رکين و پايه ي محکم دفاع از انقلاب و به تعبير امام عزيزمان (ره)، يکي از دو بازوي نيرومند مسلح جمهوري اسلامي است. ايشان، دو بازويشان را اين طور بلند کردند و به من فرمودند: يک بازو، ارتش است؛ يک بازو، سپاه .
قوام سپاه، به روحيه ي انقلابي و ايمان اين جوانان پرشور و مؤمن است. اين ايمان، بايستي هم حفظ بشود، هم تقويت گردد و هم از جهات اعتقادي و فکري، با روشن بيني و عمق فکري، همراه بشود. اين کار را که عقيدتي، سياسي مي کند، وظيفه يي بسيار مهم است. مسؤولان سپاه بايد همکاري بکنند، تا اين برادران بتوانند اين وظيفه را بخوبي انجام بدهند و ان شاء الله خير و صلاح اين کار، به انقلاب و کشور برمي گردد.

پي نوشت ها :

1-يوسف: 21
2- پيام رهبرمعظم انقلاب اسلامی به هفتمين نشست سالانه جامعه اسلامي دانشجويان، 10/6/1380